Næste slag i kampen om brugerne handler om voice search

 

2017 blev udråbt som året, hvor voice search for alvor ville bryde igennem. Voice search er digital søgning ved brug af talt sprog frem for indtastning. En tredjedel af Fortune 500 brands vurderer, at det bliver den næste store bølge af search.

Voice search kommer buldrende på et tidspunkt, hvor mange endnu ikke er helt komfortable med at optimere til mobil, til trods for at ca. 60% af søgninger foregår mobilt. Mobil søgeoptimering handler bl.a. om, at Google straffer sites, der ikke tilpasser sig små skærme. Men også om at bruge fx geografiske og andre data for at være relevant og brugervenligt til stede, hvor end brugeren anvender sit device. Fx bør en søgning efter en vaskemaskine vise lagerstatus i butikker i nærområdet. Nu bliver barren hævet yderligere, for voice search kræver noget nyt.

Vi taler til den virtuelle assistent, som om det var et menneske.

Stemmestyret interaktion er især udbredt på mobile devices

Apples Siri gjorde stemmestyret interaktion tilgængelig for de mange i 2011. Flere digitale assistenter er kommet til, herunder Amazon og Googles. Brugerne har vist sig mere end klar. Et US-studie fra 2017 blandt +2000 individer viser, at knap 22 % bruger voice search dagligt, og over to tredjedele bruger voice search jævnligt. Tal fra Google peger i samme retning.

Som virksomhed, organisation eller myndighed må man naturligvis spørge sig selv, hvornår man skal indarbejde voice i sin strategi for søgemaskineoptimering og tilgængelighed for brugerne. Er det nu? Er det for tidligt?

Voice search kommer buldrende på et tidspunkt, hvor mange endnu ikke er helt komfortable med at optimere til mobil, til trods for at ca. 60% af søgninger foregår mobilt.

Voice er populært på mobile devices, hvor det er besværligt at taste. Det faktum, koblet til at flertallet af søgninger foregår mobilt, kunne pege på, at det er et must allerede i dag. En amerikansk undersøgelse viser imidlertid, at blot 8% af stemmestyret interaktion i dag er reelle søgninger på internettet. Resten er fx at sætte alarmer, sms’e, vælge musik eller høre vittigheder. Men billedet er under forandring, i takt med at digitale assistenter som Google Home flytter ind i hjemmene. De svarer på naturligt sprog: ”Ok Google, who was the Beatles’ manager?” -”Brian Samuel Epstein” –”Thank you” –”You’re welcome”. Når de flytter ind, flytter adfærden hurtigt i retning af mere stemmestyret interaktion.

 

Kun nr. 1, 2 og 3 bliver fundet

Voice search bliver (i al fald i starten) et udskillelsesløb. “Hey Google, where can I have pizza?” Google Home giver blot 3 muligheder, selvom der er mange flere i nabolaget. Alexa præsenterer 5, og Siri 15. Så hvis man vil opdages via voice search, bør man sigte efter at ligge i top 1-3 og besvare de helt konkrete spørgsmål, brugere kunne tænkes at komme på.

Vi ser en tendens til, at brugerne stiller hele spørgsmål i søgefelter, fx ”Hvilken vaskemaskine holder længst”, mod tidligere fx ”vaskemaskine levetid”. Den måde at søge på bliver kun forstærket, når vi taler vores søgning højt. Vores naturlige sprog tager over, og vi taler til den virtuelle assistent, som om det var et menneske.

Voice search er kommet godt i gang i 2017 – især på engelsk – men er det afgørende at kunne i 2018?

Som udgangspunkt vil det være klogt at afdække, hvilke primære spørgsmål, man vil kunne findes på, og hvordan man vil gøre det muligt. Hvis vaskemaskinen går i stykker, er det naturligt at spørge: ”Hvilken vaskemaskine skal jeg købe?” Det bliver der kamp om at svare på, så snart dansk understøttes bedre – og svaret skal være til at handle på netop nu og i nærområdet.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *